søndag 21. april 2013

Flere avskjeder...

Vi reiser fra Tansen om bare 2 dager, og siste uken har vært spekket med avskjeder av forskjellig slag. Over er bilde av siste inne-bandy (I Tansen kalt for "Sahlu.") Jeg, Gunnar, scoret det siste målet i siste sekund av siste kampen. Det var en god avslutning! Hver onsdag fra kl 4 til 5 har vi spilt bandy, og det har vært et kjærkommet avbrekk fra slitsomme arbeidsdager på sykehuset. Det har også gitt litt fysisk trening slik at jeg, Gunnar, skulle være klar for Svalandsgubben skauløp (årlig arrangement i Gunnars hjemkommune) førstkommende oktober!

Ganesh, gjestehusbestyrer ved Tansen Mission Hospital, har vært min trofaste medspiller i alle årene i Tansen. Han og familien har betydd mye for vår trivsel i Tansen!

Dagen etter inviterte doktor Udip (på bilde over nr 3 fra venstre), min gode kollega på medisinsk avdeling, alle nepali legene til Nanglo restaurant i Tansen sentrum. Her fikk vi servert 6-7 nydelige matretter; delikatesser fra det nepalske kjøkken. Det finnes langt mer enn Dal Bhat (den tradisjonelle ris-grønnsaks-retten som spises 2 ganger om dagen) i Nepal! 
Det var en fantastisk kveld med godt sosial samvær og en god blanding av alvor og humor.Jeg har trivdes meget godt i det kollegiale fellesskapet med nepali-kollegene til tross for at jeg er i hvert fall 10 år eldre enn dem.
Alle sammen er selvsagt på Facebook (unntatt meg), og etter vi er kommet til Norge, får jeg lage meg en profil slik at jeg kan følge dem videre...


Neste dag var det siste besøk til Tansen church. Denne kirken er den tredje eldste menigheten i Nepal, opprettet i 1959. Her har vi gått til regelmessig gudstjeneste på lørdager. Kirkene i Nepal er stort sett drevet av nepalere selv, og slik har situasjonen vært helt siden Nepal ble åpnet for omverdenen på begynnelsen av 1950-tallet. Utlendingers viktigste bidrag inn i kirkene i Nepal handler mest om veiledningstjeneste, medvandring, forbønn og økonomiske bidrag til kollektkurven!


Andreas, 10 uker gammel, følger nøye med under gudstjenesten. Vi ble velsignet med forbønn og gitt lykkeønskninger for vår reise til Norge.
Alterbildet i Tansen church er et vakkert bilde fra Himalaya med korset som troner over fjellene.
Teksten sier: "Jeg er veien, sannheten og livet." (Joh 14.6) 
Gudstjenesten ble avsluttet med nattverd; En flott og verdig avslutning på tjenesten ved Tansen Mission Hospital.

Samme dag var det gudstjeneste sammen med det utenlandske teamet ved sykehuset. Annenhver lørdags ettermiddag møtes hele teamet til engelsk-språklig gudstjeneste på gjestehuset ved sykehuset med påfølgende middag og sosialt samvær. Det har vært berikende å bli kjent med mennesker fra forskjellig kirkelig og kulturell bakgrunn. Vi har ikke hatt behov for å diskutere forskjellige teologiske synspunkt, og det har vært befriende å slippe å mene noe om alle mulige teologiske spørsmål.
Vi har kommet sammen til gudstjenestefeiring, lovsang, bønn og forkynnelse av Guds Ord.

Vel, leserne av bloggen får bedømme; Men noen flere grå hår, eller kanskje rettere sagt, mindre hår, har det vel blitt i løpet av nesten 4 år i Nepal.
Slik president Obama i USA ble forespurt hvorfor han hadde blitt så grå i håret i løpet av sin første president-periode; Jeg sliter og jobber for folket mitt (fritt sitert!). 
Vi skal ikke ta Obamas ord i vår munn, men vi kan med hånden på hjertet si at tjenesten i Tansen har vært både utfordrende og krevende, men ikke minst fantastisk GIVENDE og MENINGSFULL!

1 kommentar:

  1. Ønsker dere alt godt midt i avskjeder og flytting! Jeg må jo bare få si at jeg beundrer dere, for dere har virkelig stått på! Med store øyne har jeg lest om de spennende vaktene dine på sykehuset, Gunnar, og ikke klart å forstått hvordan du rakk over alt det. Og ikke mindre innsats fra deg, Evelyn, utrolig viktig hva dere som familie har bidratt til. Gud velsigne dere!

    SvarSlett