onsdag 27. januar 2010

Dr Gunnar

Endelig var dagen kommet etter over 8 mnd pasientfri periode. Jeg har både gruet meg og gledet meg til denne dagen. Det blir mye nytt å lære, nye sykdommer, nytt språk og nye kolleger. Jeg skal jobbe på medisinsk-, barne- og fødeavdelingen. Spesielt på fødeavdelingen er jeg rimelig fersk. Jeg har kun tatt imot et barn under tiden min som lege på medisinsk avdeling Haukeland. Det var en polsk kvinne som ikke visste at fødende skulle henvende seg direkte på Kvinneklinikken, men kom til akuttmottaket der jeg tilfeldigvis var på vakt.
Så har jeg vært tilstede ved fødslene til Marie og Markus. Ellers er det lite å skryte av når det gjelder erfaring med fødende. Heldigvis er jordmødrene og de yngre nepali-legene meget erfarne. Det blir i hvert fall artig å lære seg et nytt fagfelt. Hvem vet; kanskje kommer jeg hjem til Norge som gynekolog......
Dagen i dag på barneavdelingen bød på et stort spekter av pasienter med forskjellige sykdommer; pneumoni, nyfødt med blodforgiftning,hepatitt A, kuvøsebarn på 1050 gram, feberkramper, nefritt, hjerneabscess (eller hjernetumor med hjerneødem. Computer bilde av hode er mulig å ta på et sykehus like i nærheten, og vi venter på endelig radiologisk diagnose). En pasient med væske i hjerteposen som ble tappet med nål her på Tansen sykehus i går(pericardiocentese). Foreløpig diagnose er tuberkulose eller filariasis(ormesykdom). Starter behandling mot filariasis og venter på svar fra mikrobiologisk lab ang væsken som ble tappet.
Etter visitten som var ferdig allerede i 10-tiden, var det felles te i kantina. Deretter intern undervisning med tema tuberkulose i buken og akutt rødt øye.
Det var flott å være tilbake i hvit frakk igjen. Livet som lege byr på livslang læring, og jeg er glad at jeg har fått denne muligheten til å jobbe som lege i et U-land.

4 kommentarer:

  1. Gratulerer kjære kollega!
    Håper å komme etter snart :)

    SvarSlett
  2. Lykke til med spennende ny-jobb og det å finne seg til rette på en ny plass for hele familien! Vi er på flyttefot nå, språkstudietida i Ulaanbaatar er over, og flyet til Khovd i Vest-Mongolia går på tirsdag. Hushjelpa vår vil også bli savnet, så kjekt at deres hushjelp fikk ny jobb!

    SvarSlett
  3. Gratulerer!
    Høres ut som en spennende start.

    SvarSlett