onsdag 7. april 2010

2000 fødsler årlig

Her er en av de nye verdensborgerne som nettopp er blitt født på fødeavdelingen ved Tansen Mission Hospital. Det går unna på løpende bånd, og mor skrives stort sett ut dagen etter fødselen. Far er aldri med på selve fødselen og ganske sjelden tilstede på sykehuset. De vordende mødrene har enten med seg en eldre søster eller sin egen mor som psykologisk støtte før, under og etter fødselen. For de spesielt interesserte kan det nevnes at mor legges inn til fødselsinduksjon om det ikke har skjedd fødsel før uke 41 i svangerskapet. Det fødes 5-6 barn daglig, de fleste er vanlige ukompliserte fødsler.
Men noen ganger går ikke fødselen som forventet. Da er vakum-forløsning en god løsning. Fødselstang brukes nærmest ikke i det hele tatt. Jordmødrene er meget dyktige, men om det er behov for bruk av vakum, tilkalles legene. Og i dag var det jeg som ble tilkalt og gjorde min første vakum-forløsning, godt bejublet og heiet på av ivrige sykepleier-studenter og erfarne jordmødre. Heldigvis hadde jeg vært assistent et par ganger før slik at jeg visste hvordan sugekoppen festes på barnets hode og hvor hardt man skal trekke i vakum-koppen.
Det ble en prins på min vakum-forløsning i dag, og kanskje jeg skal foreslå at han får navnet Gunnar! Det har faktisk skjedd noen ganger på visitt-runden at mor spør meg om jeg har noen gode forslag.....
Om jeg ikke hadde vært en mann, tror jeg faktisk jeg ville like å jobbe som gynekolog/fødselslege!

1 kommentar:

  1. Konge. Alltid kjekt å lese om fødsler. Og tusen takk for koselig kort. Jeg ble veldig glad, men har helt glemt å takke.

    kR

    SvarSlett