lørdag 23. april 2011

God påske

I påskeuka har flanellografen vært flittig i bruk. De fargerike filtfigurene er blitt vist for barnegruppe i nepali kirken, på teamets playgroup, på den internasjonale søndagsskolen og for godt voksne nordmenn på gjennomreise i Tansen i regi av SI-reiser. Her har jeg nettopp startet bibelfortellingen fra palmesøndag for barna på playgroup utenfor huset vårt.

Langfredag arrangerte familien Day fra England en flott formiddag for alle barna på teamet. Lek, snacks og bibelhistorie var noe av innholdet. Høydepunktet var nok "egg hunting." Flere hardkokte egg var gjemt rundt i hagen, og disse skulle barna lete etter. Etter eggene var funnet fikk barna dekorere hvert sitt egg.

Fargerike og flotte påskeegg malt av små barnehender.
I mangel av eggeglass fungerer halve tomme doruller i papp godt!


Hjemme i stua har vi vårt eget lille "husalter" i påsken. Det minner oss om hva påsken handler om. Palmesøndag ble grønne grener som barna fant i hagen satt i vasen. I påskeuka ble grenene byttet ut med kvister og "påsketreet" ble pyntet med bl.a egg og hjemmelagede kyllinger av perler. Eggene minner oss om nytt liv.
Spikrene, kristtornblader og korset forteller oss hva som skjedde langfredag. I bakgrunnen batikk bilde fra Nepal av den oppstandne Jesus Kristus.


"En mager mann som lider.

Evig Gud til alle tider, i himmel og på jord, min frelser og min bror.

Jeg ser hva du har gjort, og legger kronen bort.

Straffen lå på deg, nåden bærer meg."

(Fra Cden: "Påske" med bl.a Espen Samuelsen og Ingrid Grøvan

Tekst:Bjørn Eidsvåg)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar