fredag 2. juli 2010

Aldri for sent å lære noe nytt..

Når man nærmer seg 40, tenker kanskje mange at det er for sent å lære seg noe nytt. Men det er aldri for sent! Enten det gjelder språk, sport, musikk eller medisinske ferdigheter. Jeg har vært så heldig å få anledning til å lære meg å ta imot barn på fødestuen. Jeg er enda i nybegynnerfasen, men det er stort å være vitne til nye verdensborgere som ser dagens lys på Tansen Mission Hospital.
Jeg har også fått et lynkurs i ultralyddiagnostikk av gravide. Det er ikke alltid like enkelt selv om jeg hadde noe ultralyderfaring fra lungeavdelingen på Haukeland sykehus. Ultralyd er et meget nyttig redskap i U-lands-sammenheng der man ikke har tilgang til mer avanserte undersøkelser som CT (ComputerTomografi) eller MRI (MagnetResonsImaging).

Noe som heller ikke er så enkelt, er behandlingen av de premature (for tidlig fødte) barna. Ofte har de pusteproblemer, og vi må gjennomføre avansert hjerte- og lungeredning. Heldigvis er det erfarne sykepleiere som hjelper til. Det er til tider ganske skremmende å være seniorlege (overlege) på medisinsk avdeling og være den som skal løse de mest avanserte problemstillinger. Men det finnes hjelp å få nesten uansett. Forleden dag ringte jeg en god venn i Bergen, Norge for å spørre ham om et vanskelig hjertemedisinsk problem. Og denne dagen var mobildekningen intakt. Ganske utrolig! Takk til Håvard!

Over er det bilde av de bøkene jeg bruker mest i hverdagen på sykehuset.
*Tropical Medicine
*Hospital care for children
*Legevakthåndboken
*Norsk legemiddelhåndbok
*Managing complications in pregnancy and childbirth

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar