lørdag 31. juli 2010

1.AUGUST! HURRA SVEITS!

I morgen er det nasjonaldagen til Sveits. Til familie og venner i Sveits; Gratulerer med dagen og med ønske om en fin 1.august feiring! Til dere som måtte lure er det ikke Røde Kors flagget, men det sveitsiske flagget barna har perlet på bildet over. Det blir ikke den store festen i morgen, men tradisjon tro står et sveitsisk flettebrød til heving på kjøkkenet.

Det er mye som får meg til å minnes Sveits når jeg ser den vakre naturen rundt oss. Bildet viser utsikt fra Tansen, men det kunne gjerne vært et motiv fra en dal i Sveits.

Hverdagen er som før. I dag har jeg vært på nepali gudstjeneste i nabolaget. Det er fortsatt en stor utfordring å henge med på sangene når jeg leser nepali som en 2.klassing og tempo i sangene går på høygir! Å forstå noe av prekenen er en enda større utfordring! Men det er hyggelige folk å treffe, og det gir mulighet til å praktisere språk. I dag satt jeg ved siden av en student fra sykepleierskolen, Elina. Hun bor på skoleinternatet på sykehusområdet, akkurat som de 120 andre sykepleierstudentene. Displinen er streng ved skolen. Hun var så glad for å kunne være på gudstjeneste. Det er kun på fridagen, en dag i uka, de kan bevege seg utenfor internatet.


Dette får meg til å tenke litt mindre om min egen utfordring som jeg av og til opplever. Nå i regntiden er veiene dårlige, og faren for ras er stor. Vi holder oss derfor i ro i Tansen. Gunnar har også sjelden fri to dager etter hverandre. Den ene fridagen er gudstjenestedag (lørdag), og den andre fridagen er gjerne etter nattevakt. Det er derfor vanskelig å ta en utflukt utenfor Tansen. Av og til hadde det vært fint å utvide radiusen og komme litt bort fra det ganske intense livet rundt sykehuset. Men det er vel en hverdagsdrøm som i ny og ne dukker opp hos enhver av oss, og å være borte noen dager fra den vanlige hverdagen kan gi ny energi, krefter og motivasjon.

1 kommentar:

  1. -virkelig nydelig den utsikten fra Tansen! Skjønner ellers godt hverdagsdrømmen om å komme seg litt utenfor den vanlige radiusen. For min del var det godt å bare få tatt en tur ned til elva idag, vi fire. Gleder oss også til de andre misjonærene kommer tilbake til Khovd etter ferie. Lykke til med utfordringene dere møter der i hverdagen i Tansen! Gud velsigne dere!

    SvarSlett